Okolo vodnej nádrže Nová Bystrica
Cyklotrasa okolo vodnej nádrže v Novej Bystrici na Kysuciach. Priemerne dlhá a stredne náročná cyklotrasa. Cyklista má možnosť vychutnať si krásy prírody na Kysuciach. Novou cyklotrasou sa dá sem dostať priamo zo Starej Bystrice.
Dĺžka trasy: 26 km
Náročnosť: Stredne ťažká
Popis cyklotrasy
Cyklistická trasa je po celej svojej dĺžke značená, má charakter niekoľkých úsekov „hore-dole“ a odporúčame ju absolvovať v smere: začať severnou stranou a vracať sa južnou stranou okolo priehradného múru, pretože sa vyhnete šľapaniu dosť nepríjemným kamenistým úsekom od kostolíka Riečnica.
Začať môžete pri lokálnom pohostinstve v Novej Bystrici (ak si dobre spomínam, volá sa Granát), kde sa dá zaparkovať. Zo začiatku cyklotrasa mierne stúpa šotolinovou lesnou cestou.
Lesnou cestou, ktorá sa miestami strieda s asfaltovými úsekmi, pokračujete v pasážach „nepravidelnej sínusoidy“ (tzn. hore-dole) až ku kostolíku Riečnica. Miestami pomedzi stromy alebo v častiach postihnutých ťažbou budete mať nádherné výhľady na hladinu nádrže.
Asi v 1/3 cyklotrasy budete križovať asfaltku, ktorá vedie od nádrže až do obce Oravská Lesná (predpokladám, že to je stará cesta, ktorá spájala Kysuce a Oravu pred vybudovaním priehrady). Pokračujte však rovno.
Pred príchodom ku kostolíku Riečnica na vás bude čakať zjazd strmším kamenistým úsekom, takže treba dávať pozor. Pri kostolíku je vhodné miesto na oddych, keďže sa tam nachádza prístrešok.
Je možné nahliadnuť aj do vnútra kostola aspoň cez vchodové mreže. Nachádza sa tam aj náučná tabuľa, na ktorej si prečítate históriu a osud okolia spojených s výstavbou priehrady. Odtiaľto cyklistická trasa pokračuje prevažne asfaltových povrchom okolo posledného ramena nádrže a vyústi pri strážnici s rampou, ktorá sa nachádza tesne pri priehradnom múre. Od priehradného múra zbehnete už len krátky kopček po asfaltovej ceste do Novej Bystrice.
Externý link k cyklotrase: http://www.cykloserver.cz/cykloatlas/?d=103939#pos=49.33634P19.05789P14
Čo uvidíš na trase
Zaujímavosti alebo čo navštíviť po trase
Kostol Riečnica
Objekt kostola je jedinou stavbou, ktorá poukazuje na existenciu bývalej obce Riečnica a Harvelka, na ich históriu, tradičný spôsob organizácie duchovného života. Súčasný kostol bol dokončený v roku 1905 a pri výstavbe vodnej nádrže bol naplánovaný jeho odstrel. Podarilo sa ho však zachrániť. I dnes možno v jeho múroch badať značky dier pre odstrel. Okolie kostola bolo síce výraznejšie zastavané, Riečnica však pozostávala prevažne z množstva roztrúsených dvorov. Viac info napr. na www.riecnica.com.
Vodná nádrž Nová Bystrica
Vodárenská nádrž Nová Bystrica sa nachádza na rieke Bystrica a bola postavená v rokoch 1983 – 1989. Priehrada bola vybudovaná hlavne pre zásobovanie skupinového vodovodu Nová Bystrica – Čadca – Žilina pitnou vodou. Na hrádzi sa nachádza chodník, z ktorého je pekný výhľad na časť nádrže a zariadenie na sledovanie kvality a odber vody.
Historická úvraťová železnica a skanzem
Historická lesná úvraťová železnica spolu s oravskou časťou železnice tvorí bývalú kysucko-oravskú lesnú železnicu. V súčasnosti funguje ako múzejná železnica – hlavná turistická atrakcia východných Kysúc. Pôvodný účel železnice – doprava dreva – bol nahradený novými spoločenskými funkciami, a to dokumentovaním a prezentáciou významnej technickej pamiatky, ojedinelej na Slovensku a jednou z dvoch zachovaných a prevádzkovaných úvraťových železníc v Európe. Železnica premáva každý deň počas sezónnej prevádzky máj – október, cez víkendy premávajú historické vlaky v čele s parným rušňom, cez týždeň sa ako hnacie vozidlo využíva dieselhydraulický rušeň DH 120. Vlaky zatiaľ premávajú za 1. úvrať, avšak plánuje sa prepojenie až na Oravu. Viac info na stránke Kysucké múzeum.
Väčšia časť doteraz vybudovanej expozície je prenesená z dnes už neexistujúcej obce Riečnica – zrubové obytné domy a hospodárske stavby. expozícia sa usiluje o rekonštrukciu sídelnej krajiny a životného prostredia, s prezentáciou ľudovej architektúry a spôsobu života i kultúry ľudu na Kysuciach v druhej polovici 19. storočia a prvej polovici 20. storočia.